Trafik sigortasında primler düşecek mi?
Trafik sigortası primleriyle ilgili Torba yasa ile gelen yeni düzenleme, beklenildiği gibi primlerde düşüşe ortam sağlayacak mı?
Meclis Genel Kurulunda oylanan ve 16 maddelik birinci bölümü kabul edilen 'torba kanun' tasarısının şüphesiz sonucu merakla beklenen maddelerinden birisi de trafik sigorta primlenin düzenlemesi ile ilgili olan madde... Son yıllarda yüzde 100'den fazla oranda artan primler tabiri caizse vatandaşı çileden çıkardı. Araç sahiplerinin bu çilesini bitirmek adına da Meclis bir adım atarak çok önemli maddeleri düzenlediği torba yasaya trafik sigorta primlerinin düzenlenmesine ilişkin maddeyi de dâhil etti.
KABUL EDİLEN TASARIDA NELER VAR?
Kabul edilen maddelere göre, Zorunlu Trafik Sigortası uyuşmazlıklarının daha hızlı çözülmesi için düzenleme yapılıyor. Bu çerçevede, zarar gören, zorunlu mali sorumluluk sigortası için dava yoluna gitmeden önce ilgili sigorta kuruluşuna yazılı başvuruda bulunacak. Sigorta kuruluşunun başvuru tarihinden itibaren en geç 15 gün içinde başvuruyu yazılı olarak cevaplamaması veya verilen cevabın talebi karşılamadığına ilişkin uyuşmazlık olması halinde zarar gören, dava açabilecek veya tahkime başvurabilecek.
Zorunlu trafik sigortasında yapılacak düzenleme ile 16.5 milyon taşıt sahibini ilgilendiren zorunlu trafik sigortasında fahiş fiyatı bitirecek adımlar atılmış oluyor. Trafik sigortasının düzenleme sonrasında ilk etapta yüzde 20 oranında ucuzlaması anlamı taşıdığına dair ciddi iddialar da var.
SİGORTACILAR AYNI FİKİRDE DEĞİL!
Meclis’te kabul gören torba yasanın Trafik sigortası ile ilgili kısmını AjansHaber’e değerlendiren İstanbul Sigorta Acenteleri Derneği Başkanı Turusan Bağcı mevcut şartlarda primlerin yüzde 20 oranında düşmesinin hayal olduğunu hatta aynı sistem devam ederse gelecek sene sigorta prim ücretlerinin daha fazla artacağını söyledi.
Sigorta primlerini yüzde 20 oranında düşürmenin yolunu da AjansHaber’e değerlendiren bağcının konuyla ilgili açıklaması şu şekilde:
ÖNERİLER VE BEKLENTİLER SONUÇLA UYUŞMUYOR
Meclis’ten geçen tasarı ile bir kere fiyatların ucuzlaması mümkün değil. Çünkü öneriler ve beklentiler çıkan sonuçla uyuşmuyor. Bunlara dönüp baktığımızda sadece 2 maddenin beklentiler doğrultusunda tasarıda bulunduğunu diğer beklentilerin yine tasarıya dâhil olmadığını görüyoruz.
İLK SİGORTA ŞİRKETLERİNE BAŞVURULACAK OLMASI OLUMLU YERİNDE BİR KARAR
Zaten sigorta primlerinin artmasına neden olan durumlardan bir tanesi geriye dönük ölüm dosyalarının tekrar açılarak sigorta şirketlerinden hak talep ediliyordu. Bu dosyalara mahkemeden mahkemeye farklı kararlar veriliyordu. Buna faiz avukatlık ücreti gibi birçok da gider biniyordu. Şu anki düzenleme bu duruma karşı atılmış bir adım artık ilk önce sigorta şirketlerine gidilecek ve bahsi geçen masraflar da meydana gelmeyecek. Bu açıdan bakıldığında bu kalemde fiyatların düşebileceği beklentisi söz konusu. Bu tasarıda yer alan olumlu bir adımdır.
GERİYE DÖNÜK DOSYALAR CİDDİ MADDİ YÜK OLUŞTURUYOR
Bizim taleplerimizden bir tanesi de 10 yıl geriye dönük dosyalarla ilgili açılan davalardı. Bizim talebimiz 10 yıl gibi uzun süre geriye dönük dosyaların tekrar ortaya çıkarılmaması yönündeydi. Bu kabul görmedi. Şimdi hala bu uzun süreli geriye dönük dosyalardan şirketlere davalar açılmaya devam ediliyor. Geriye dönük açılan bu davalarda ödemeler de günün şartlarına göre yapılıyor bu da sigorta şirketleri için ciddi bir maddi yük oluşturuyor.
GEÇEN YIL ZARAR 2 MİLYAR LİRAYDI BU YILKİ ZARAR BEKLENTİSİ 3 MİLAR LİRA
Geçen yıl sektör 2 milyar lira zarar etmişti. Bu sene de beklenen zarar 3 milyar lira. Geçen yıl primlerin yüzde yüze yakın artırılmasına rağmen 2 milyar lira zarar eden sektör, bu yıl 3 milyar lira daha zarar bekliyor. Hal böyle olunca nasıl yüzde 20’lik bir düşüş gerçekleşecek?
İYİ SÜRÜCÜ HALA KÖTÜ SÜRÜCÜNÜN PRİMİNİ ÖDÜYOR!
Bizim taleplerimizden biri de tavan fiyat uygulamasının kaldırılması ile ilgili bir istekti. Kamyon, kamyonet, taksi gibi ticari araçlara kaza olasılığı yüksek olduğu için tavan fiyat gelmişti. Şuan bir kamyon için 6 bin liradan fazla pirim alamıyoruz yine bir taksi için 5 bin 200 liradan fazla pirim alamıyoruz. Sigorta şirketleri de buralardan alamadığı primleri vatandaşa yansıtmak durumunda kaldı. Biz tavan fiyat uygulamasının kaldırılması talebinde bulunmuştuk ama bu gerçekleşmedi. Bu da kötü sürücünün primini hala iyi sürücü ödüyor anlamına geliyor. İyi şoföre sektör hala çok düşük pirimler çıkarmaya hazır. Bu durumdan iyi sürücüler de şikayetçi. Şuan İstanbul da her taksiciden tavan fiyat olan 5 bin 200 lira alıyoruz. Eskiden iyi taksiciden bin lira alıyorduk çok fazla kaza kaydı olan taksiciden de hatası oranında fazla prim alıyorduk bu durum ayrıca şoförü dikkatli olmaya da itiyordu.
“MECLİS’TE BİRKAÇ CHP’Lİ VEKİL KALKIP CAHİLCE KONUŞARAK…”
Meclis’te birkaç CHP’li vekil kalkıp bilmeden cahilce konuşarak ‘sigorta şirketleri para ödemiyorlar, halkı sömürüyorlar’ tarzı garip cümleler kullandılar. Sanki şirketler korkunç para kazanıyor ve artış sigortacının cebine gitti tarzı algı oluşturuyorlar. Şuanda sigorta şirketleri pratikte sadece zarar ediyorlar. Burada acente çok mağdur, sigorta şirketi çok mağdur, tüketici çok mağdur. Üç tane ağır mağdur var bu üç mağdurun olduğu yerde birilerinin para kazanıyor olması lazım. Esas bunlara odaklanın diyoruz.
“SİGORTA PRİMLERİNİ YÜZDE 20 ORANINDA DÜŞÜRMENİN YOLU…”
Sigorta primlerini bahsedildiği gibi yüzde 20 düşürmenin bir yolu var aslında. Trafik sigortasında pirimden yüzde 5 trafik güvence hesabı için kesinti alınıyor. Yüzde 2 trafik hizmetleri geliştirme fonu diye bir fon var oraya kesiliyor. Ben 20 yıldır bu sektördeyim bu fonun ne işe yaradığını hala bilmiyorum. Yüzde 10 gider vergisi alınıyor. Devlet eğer bu vergileri almaktan vazgeçerse sigorta primleri de kararın alındığı günün ertesi günü yüzde 20 oranında azalır. Madem bu iş halk için tüketici için devlet neden bundan vergi alıyor?
“PRİMLER MAALESEF ARTMAYA DEVAM EDECEK”
Bahsettiğimiz bu düzenlemeler hayata geçirilmediği sürece trafik sigorta primleri maalesef artmaya devam edecektir. Hal böyle olunca yapılan düzenleme de sigorta primlerinin azalmasına değil artmasına neden olacaktır.
MİLYONLARIN BEKLEDİĞİ TORBA YASA MECLİS'TEN GEÇTİ
65 YAŞ AYLIĞINDA YENİ DÜZENLEME
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haberlerin tüm hakları AjansHaber’e aittir. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz. AjansHaber tarafından üretilen haberlerin kaynak gösterilmeden kullanılması, 5846 Sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu’nun 36 ve 37. maddesine aykırıdır ve suç teşkil etmektedir. Ayrıca internet ortamında yapılan yayınların düzenlenmesi ile ilgili olarak 4 Mayıs 2007 tarihinde kabul edilen 5651 sayılı internet yasasına göre de bu durum cezai işlem gerektirmektedir.
Yorumlar