Trafik sigortasında düğüm çözülüyor mu?
Hazine Müsteşarlığı tarafından hazırlanan yeni yasa, vatandaşın cebini yakan son, 2 yılda 10 kat artan trafik sigortası primlerine deva olacak mı?
Trafik sigortalarında 1 Haziran 2015'te başlayan yeni dönem, primlerin tavan yapmasına neden olmuştu. Yapılan düzenleme ile ’eşdeğer parça’ kullanımıyla yapılan onarımlar ve kazalardaki aracın değer kaybından doğan zararlar da artık sigorta kapsamına alındı. Sigorta kapsamındaki genişletme ise primlere direkt yansıdı. Düzenlemeden sonra zorunlu trafik sigortası 2 yılda 10 kat zamlanmış oldu. Yani 2013’de 100 liraya sigorta yaptıran vatandaş 2015’e gelindiğinde 1000 liraya ulaşan ücretlerle karşılaştı. Trafik sigorta primlerinin bu denli yükselmesi de haliyle vatandaşın büyük tepkisine yol açtı…
Trafik sigorta primlerindeki artışa gelen bu tepkileri dikkate alan Hazine Müsteşarlığı hazırladığı bir yasa ile yaşanan kaosun önüne geçmeyi planlıyor. Müsteşarlık yapacağı iki düzenleme ile sigorta şirketlerinin yükünü azaltıp bunun ileriki dönemlerde sigorta prim fiyatlarına yansımasını hesaplıyor.
Medyada ‘trafik sigortasında kaosu çözecek müjde’ şeklinde değerlendirilen bu adımı AjansHaber’e değerlendiren İstanbul Sigorta Acenteleri Derneği Başkanı Turusan Bağcı 1 Haziran’da fırlayan sigorta prim fiyatlarının vatandaşı çok zorladığını bu yeni gelişmenin de yetersiz olmakla birlikte olumlu sonuçlar doğuracağını vurguladı. Bağcı’ya göre Hazine Müsteşarlığının hazırladığı bu yasa primleri düşürmeyecek sadece hızlı tırmanışı frenleyecek.
İşte Turusan Bağcı’nın AjansHaber’e yaptığı o değerlendirme:
MÜJDE DEĞİL, PRİMLER DÜŞMEYECEK
Hazine Müsteşarlığının hazırladığı bu yasa medyada bahsedildiği gibi sorunları bitirecek bir düzenleme değil maalesef. Bu yeni yasa düzenleme tüketiciler için bir müjde değil. Trafik sigortası primlerini düşürmeyecektir. Bu yasa düzenlemesinin amacı bundan sonra primlerin yükselmesini engellemeye yönelik bir çalışmadır. Yasada iki tane düzenleme görülüyor.
TAZMİNAT DÜZENLEMESİ STANDAR HALE GELİYOR
Bunlardan bir tanesi tazminat hesaplamasını standart hale getiriyor. İlden ile, ilçeden ilçeye, hakimden hakime değişen bir tazminat hesaplaması vardı. Örneğin aynı meslekte, aynı yaşta, aynı gelire sahip bir kişiye bir mahkeme başka tazminat hükmederken başka mahkeme başka bir tazminat hükmediyordu. Bunun yaşanmış bir örneği de var: Aynı kişi için bir mahkeme 80 bin lira başka mahkeme 256 bin lira veriyor başka bir mahkeme de 160 bin lira veriyor… İşte bu yasa tazminat hesaplamasını standart bir hale getiriyor. Bu madde ile gereksiz fazla ödemelerin önüne geçilmesi hedefleniyor. Bundan sonrası için geçerli olacak bir düzenleme, yani primin düşmesine neden olacak bir düzenleme değil.
KUSURLU SÜRÜCÜYE TAZMİNAT YOK!
İkinci ise kusurlu sürücüye, sürücünün ağır kusurlu olması nedeniyle rücu etme yolu açılıyor şeklinde bir madde söz konusu. Öncelikle ağır kusurun tanımı yapılacaktır. Bu nokta medyada yanlış yansıtıldı. ‘Sigorta şirketlerinin eline bıraktılar kim ağır kusurlu kim değil şirketler para ödemez’ şeklinde bir algı oluşturuldu. Bu hiçbir zaman hiçbir şekilde kimsenin elinde olamaz. Yasayla veya bilirkişiyle ağır kusur tespit edilir. Bir kişinin ağır kusurlu olduğu tespit edilirse mağdura para ödeniyor. Örneğin siz kırmızı ışıkta geçtiniz, ters yöne de girdiniz gidip bir vatandaşa çarptınız, bu durumda bir kere mağdura para ödeniyor. Mağdur her hâlükârda parasını alıyor. Çarpan kişinin ağır kusurlu olmasına rağmen kusuru oranında sürücüye, sürücü ölmüşse de yakınına rücu ettirilebiliyor. İşte yasa ile bu konu üzerinde de düzenlemeler gelmiş gözüküyor. Yani sigorta şirketler kusurlu sürücülerden dolayı tazminat ödemeyecek.
Bu düzenler pirimin düşmesine neden olmaz. Bunlar kaosu ortadan kaldırır, bundan sonra bu pirimin çok hızlı artmasını bir nebze firenler.
GERİYE DÖNÜK TAZMİNATLAR ZARARI YÜKSELTİYOR
Bizim sigorta şirketleri ve acenteler olarak bir beklentimiz vardı. Tazminatların geriye dönük ödenmesiyle ilgili yasal düzenleme bekliyorduk. Trafik sigortasında zaman aşımı 10 yıl, mahkeme bir olayla ilgili bir karar veriyor 10 yıl geriye dönük uygulamaya gidiyor. Bu sefer bu hasar takip şirketleri dönüyor 10 yıl geriye dönük benzer ne kadar ölüm varsa dava açıp yeniden artı tazminat alıyor. Bu tazminatlar zararı yükseltiyor. Zarar yapan şirketler de pirimi yükseltiyor. Bu konu ile ilgili net bir düzenleme beklentimiz vardı ama konunun maalesef bahsi bile geçmemiş.
İYİ SÜRÜCÜ KÖTÜ SÜRÜCÜDEN AYRILMALI
Bir diğer konu ise , ticari araçlara bir tavan fiyat uygulaması geldi. Belli bir rakamın üzerinde sektör fiyat alamıyor. Ticari araç kısmına bir sınır getirilince diğer taraftan özel araç kullananların hatasız araç kullananların primleri artıyor. Bu konu ile ilgili de bir düzenleme olmadığını görüyoruz.
İyi sürücü kötü sürücü ayrımının da yapılması lazım. Çok kaza yapanın ehliyetine el konması, para cezası verilmesi gibi uygulamalarla ilgili beklentiler vardı. Bunların da olmadığını görüyoruz. Kısaca bu yapılan değişiklikler sürücüler, tüketiciler için bir müjde değil maalesef.
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haberlerin tüm hakları AjansHaber’e aittir. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz. AjansHaber tarafından üretilen haberlerin kaynak gösterilmeden kullanılması, 5846 Sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu’nun 36 ve 37. maddesine aykırıdır ve suç teşkil etmektedir. Ayrıca internet ortamında yapılan yayınların düzenlenmesi ile ilgili olarak 4 Mayıs 2007 tarihinde kabul edilen 5651 sayılı internet yasasına göre de bu durum cezai işlem gerektirmektedir.
Yorumlar