Kurbanın asıl manasından şaşılmamalı

Kurban kesmenin çoğu zaman maneviyatımızı arttırmak ve amacımızın Allah’a yakın olmak olduğunu ve en önemlisi de bir ibadet olduğunu unutuyoruz.

Leyla Aydoğan/AjansHaber

Kurban kesmenin çoğu zaman maneviyatımızı arttırmak ve amacımızın Allah’a yakın olmak olduğunu ve en önemlisi de bir ibadet olduğunu unutuyoruz. Sadece ‘et’ yemekten ibaret olduğunu sanıyoruz. İlahiyatçı yazar Ömer Döngeloğlu’na Kurban Bayramının manevi yönünü sorduk…

Döngeloğlu, yaptığı açıklamalarda kurbanın asıl amacının yıl içinde et yiyemeyen insanların yiyebilmesi için olduğunu unutmamak gerektiğini vurguladı. Ayrıca kişinin imkanı yoksa borçla kurban kesmesinin uygun görülmediğine ve daha fazlasına değindi.

İlahiyatçı yazar Ömer Döngeloğlu kurbanın İslam’a göre nasıl kesildiğini AjansHaber’e değerlendirdi:

KURBAN KESMEK FARZ MIDIR?

Kurban kesmek Hanefi mezhebinde vacip, şafi mezhebinde ise Peygamber Efendimizin sünneti niyetiyle kesilir. Vacip de farz gibidir. Gücü yeten nisap miktarı malı olan her Müslüman kadın ve erkeğe -bir evde birden fazla imkanı olan varsa birden fazla insanın ayrı ayrı kurban kesme mükellefiyeti vardır- vaciptir.

KURBAN KESMEK HZ, ADEM’DEN BERİ VARDIR

Kurban Allah’a yaklaşmak yakınlaşmak manasındadır. Dolayısıyla Hz. Adem aleyhisselamdan beri var olan bir ibadettir. Kur’an-ı Kerim’de de anlatılır. Hz. Adem’in(A.S.) oğullarının kurbanı, zaten ilk cinayet de kurbanı kabul olunmayan Kabil’in kıskançlığı sonucu ortaya çıkmıştır, vardır. Dolayısıyla kurban Hz. Adem’le ilk insanla başlayan insanlığın en kadim ibadetidir, bir ibadettir. Cinsi belirli olan koyun, keçi, deve, sığır gibi hayvanlardan kesilir. Yaşları her birine göre her cinse göre değişir. Koyun ve keçininki bir yaşını doldurmuş olacak veya 6-7,  8-9 aylıksa ama bir yaş gibi bir görüntüsü varsa büyümüşse o da kesilebilir. Kurbanı efdal olan kıbleye doğru yatırmaktır ve kurban kesen kişinin abdestli olması daha güzeldir kurban kesmek ibadettir sonuçta ama şart değildir.

KADINLAR KURBAN KESEBİLİR Mİ?

Kurbanı kesenin erkek ya da kadın olma şartı yoktur. Erkekler bu konuda biraz daha soğukkanlı olduğu için örf ve gelenek olarak erkeklerin kesmesi yaygın hale gelmiştir. Ayrıca kurbanı keserken besmele çekmek şarttır. Besmelesiz kesilen hayvan murdardır yani  pistir, eti yenilmez. Bismillah demek ya da bismillahiallahuekber demek farzdır şarttır. Bunun dışında işlemleri görmesin diye hayvanın gözünü bağlamak örftür güzel davranışlardır.

KURBANIN ASIL MANASINDAN ŞAŞILMAMALI

Kurban etini mümkün olduğuna ihtiyacı olan insanlara dağıtmak, yıl içinde et alma imkanı olmayan fakirlere dağıtmak kurban ibadetinin sevabını arttırır ve asıl kurbanın manası orada ortaya çıkar. En güzeli üçte birini ihtiyacı olanlara, üçte birini yakın eşe-dosta, son kalanı da eve ayrılabilir.

Hayvan kesilirken sakat olup olmadığını kontrol etmeliler. Fıkıh kitaplarına göre engeli kurbana mani olmayan hayvanlardan seçilmelidir.

KURBAN KİMLERE VACİPTİR?

Büluğ çağında Müslüman olan herkese maddi durumu yani 81 gram altın gücünde bir paraya gücü yeten, ihtiyaçlarının dışında normal ihtiyaçlarının, abartılı ihtiyaç değil de,  81 gram altın gücü olanlara vaciptir.

BORCU OLANLAR KURBAN KESEBİLİR Mİ?

Borcu olanlar kurban kesmeyebilir. Kendi bilir borcu geniş bir borçsa varlığı onu karşılayacak kadar geliri varsa,  o kesmelidir. Gerçekten borcu varsa ve karşılayacak gücü yoksa o kesmeyebilir. Vacip olduğu gibi gücü yetmediği halde insanların kendisini eziyete sokması doğru değildir.

KREDİ KARTIYLA KURBAN KESMEK UYGUN DEĞİLDİR

Kredi kartını hocalarımız uygun görmüyor. Mesela Cevat Akşit hocama sordum. O uygun görmedi. Ama onu borçlanarak ödeyeceğine gücü yetiyorsa, aylık geliri varsa birinden borç alarak kurbanını keser sonra onu ödeyebilir.

YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haberlerin tüm hakları AjansHaber’e aittir. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz. AjansHaber tarafından üretilen haberlerin kaynak gösterilmeden kullanılması, 5846 Sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu’nun 36 ve 37. maddesine aykırıdır ve suç teşkil etmektedir. Ayrıca internet ortamında yapılan yayınların düzenlenmesi ile ilgili olarak 4 Mayıs 2007 tarihinde kabul edilen 5651 sayılı internet yasasına göre de bu durum cezai işlem gerektirmektedir.