Diyanet: Kesilirken Allah'ın anılmadığı hayvanların etini yemeyin
Diyanet işleri Başkanlığı Din İşleri Yüksek Kurulu, "Kesim sırasında üzerine Allah’ın adı anılmayan hayvanların etlerini yemeyin" şeklindeki ayeti kerimeye dayanarak, kesilirken Allah'ın anılmadığı hayvanların etinin yenmesinin yasak olduğunu açıkladı.
BURSA (CİHAN)- Diyanet işleri Başkanlığı Din İşleri Yüksek Kurulu, "Kesim sırasında üzerine Allah’ın adı anılmayan hayvanların etlerini yemeyin" şeklindeki ayeti kerimeye dayanarak, kesilirken Allah'ın anılmadığı hayvanların etinin yenmesinin yasak olduğunu açıkladı.
Din İşleri Yüksek Kurulu, hangi kara hayvanlarının yenilip, hangilerinin etinin yenilmeyeceğini kamuoyuna açıkladı. Bir vatandaşın, "Kara hayvanlarından hangileri yenir, hangileri yenmez?" şeklindeki soruyu değerlendirmeye aldı. Kurul, etlerinin yenmesinin helal olduğunda görüş birliği bulunan hayvanları şöyle sıraladı: "Sığır, manda, koyun, keçi, deve, tavşan, tavuk, kaz, ördek, hindi türünden evcil hayvanlar. Geyik, ceylan, dağ keçisi, yabani sığır ve zebra gibi vahşi hayvanlar. Güvercin, serçe, bıldırcın, sığırcık, balıkçıl gibi kuşlar."
Bu hayvanların etlerinin helal olduğunda fakihler görüş birliğinde olduğuna dikkat çekilen Din İşleri Yüksek Kurulu kararında sayılanların bir kısmının helalliğinin Kur’an’da tasrih edilmiş, diğerlerinin de Kur’an’ın 'yiyiniz' dediği iyi ve temiz şeyler kapsamında görüldüğü vurgulandı. Kararda şu ifadelere yer verildi: "Çekirge de, sünnette yenebileceğine dair özel hüküm bulunması sebebiyle yenmesi helal hayvanlar grubunda yer almıştır. Etlerinin yenmesinin haram olduğunda görüş birliği bulunan hayvanlar ise domuzun haram olduğu Kur’an’ın açık hükmüyle sabittir. Kur’an’da ismi anılarak yasaklanan tek hayvan domuzdur. Kur’an’da sadece domuzun etinin haramlığından söz edilse de İslam alimleri, En’am Suresi'nin 145. ayetinde geçen 'rics' ifadesi ile, A’raf Suresi 157. ayetindeki 'Onlara pis ve murdar olan şeyleri haram kılar' ifadelerini birlikte değerlendirmişler ve domuzun her şeyinin haram olduğunu belirtmişlerdir."
KESERKEN ALLAH ANILMALI
Allah’tan başkası adına kesilen hayvanların etlerinin haram olduğunun bizzat Kur'an-ı Kerim'de hükme bağlandığının hatırlatıldığı Kurul kararında, En'am Suresi'nin 'Kesim sırasında üzerine Allah’ın adı anılmayan hayvanların etlerini yemeyin' şeklindeki ayet ile kesilirken Allah adının zikredilmediği hayvanların etinin yenmesinin yasak olduğunu bildirdi. Kararda, "Bu ilke İslam’ın tevhid akidesine verdiği önemin ve şirke karşı aldığı kesin tavrın bir göstergesidir. Dini usullere uygun olarak kesilmemiş veya kendiliğinden ölmüş olan hayvanın etinin haram olduğu da yine Kur’an’ın açık hükmüne dayanır: 'Allah, size ancak leş, kan, domuz eti ve Allah’tan başkası adına kesileni haram kıldı'. 'Ölmüş hayvan, kan, domuz eti, Allah’tan başkası adına boğazlanan; (henüz canı çıkmamış iken) kestikleriniz hariç olmak üzere boğulmuş, darbe sonucu ölmüş, yüksekten düşerek ölmüş, boynuzlanarak ölmüş ve yırtıcı hayvan tarafından parçalanmış hayvanlar ile (tazim amacı ile) dikili taşlar üzerinde boğazlanan hayvanlar size haram kılındı.' İşte bu ayetlerde sayılan hayvan etlerinin haram olduğu hususunda bütün İslam alimleri fikir birliği içindedir. Yukarıda sayılan grupların dışında kalan hayvanların etlerinin yenmesinin dini hükmü konusunda İslam alimleri farklı görüşler belirtmişlerdir." denildi. CİHAN
Din İşleri Yüksek Kurulu, hangi kara hayvanlarının yenilip, hangilerinin etinin yenilmeyeceğini kamuoyuna açıkladı. Bir vatandaşın, "Kara hayvanlarından hangileri yenir, hangileri yenmez?" şeklindeki soruyu değerlendirmeye aldı. Kurul, etlerinin yenmesinin helal olduğunda görüş birliği bulunan hayvanları şöyle sıraladı: "Sığır, manda, koyun, keçi, deve, tavşan, tavuk, kaz, ördek, hindi türünden evcil hayvanlar. Geyik, ceylan, dağ keçisi, yabani sığır ve zebra gibi vahşi hayvanlar. Güvercin, serçe, bıldırcın, sığırcık, balıkçıl gibi kuşlar."
Bu hayvanların etlerinin helal olduğunda fakihler görüş birliğinde olduğuna dikkat çekilen Din İşleri Yüksek Kurulu kararında sayılanların bir kısmının helalliğinin Kur’an’da tasrih edilmiş, diğerlerinin de Kur’an’ın 'yiyiniz' dediği iyi ve temiz şeyler kapsamında görüldüğü vurgulandı. Kararda şu ifadelere yer verildi: "Çekirge de, sünnette yenebileceğine dair özel hüküm bulunması sebebiyle yenmesi helal hayvanlar grubunda yer almıştır. Etlerinin yenmesinin haram olduğunda görüş birliği bulunan hayvanlar ise domuzun haram olduğu Kur’an’ın açık hükmüyle sabittir. Kur’an’da ismi anılarak yasaklanan tek hayvan domuzdur. Kur’an’da sadece domuzun etinin haramlığından söz edilse de İslam alimleri, En’am Suresi'nin 145. ayetinde geçen 'rics' ifadesi ile, A’raf Suresi 157. ayetindeki 'Onlara pis ve murdar olan şeyleri haram kılar' ifadelerini birlikte değerlendirmişler ve domuzun her şeyinin haram olduğunu belirtmişlerdir."
KESERKEN ALLAH ANILMALI
Allah’tan başkası adına kesilen hayvanların etlerinin haram olduğunun bizzat Kur'an-ı Kerim'de hükme bağlandığının hatırlatıldığı Kurul kararında, En'am Suresi'nin 'Kesim sırasında üzerine Allah’ın adı anılmayan hayvanların etlerini yemeyin' şeklindeki ayet ile kesilirken Allah adının zikredilmediği hayvanların etinin yenmesinin yasak olduğunu bildirdi. Kararda, "Bu ilke İslam’ın tevhid akidesine verdiği önemin ve şirke karşı aldığı kesin tavrın bir göstergesidir. Dini usullere uygun olarak kesilmemiş veya kendiliğinden ölmüş olan hayvanın etinin haram olduğu da yine Kur’an’ın açık hükmüne dayanır: 'Allah, size ancak leş, kan, domuz eti ve Allah’tan başkası adına kesileni haram kıldı'. 'Ölmüş hayvan, kan, domuz eti, Allah’tan başkası adına boğazlanan; (henüz canı çıkmamış iken) kestikleriniz hariç olmak üzere boğulmuş, darbe sonucu ölmüş, yüksekten düşerek ölmüş, boynuzlanarak ölmüş ve yırtıcı hayvan tarafından parçalanmış hayvanlar ile (tazim amacı ile) dikili taşlar üzerinde boğazlanan hayvanlar size haram kılındı.' İşte bu ayetlerde sayılan hayvan etlerinin haram olduğu hususunda bütün İslam alimleri fikir birliği içindedir. Yukarıda sayılan grupların dışında kalan hayvanların etlerinin yenmesinin dini hükmü konusunda İslam alimleri farklı görüşler belirtmişlerdir." denildi. CİHAN