Demir İpekyolu'nda ilk tren yarın kalkıyor
Türkiye, Azerbaycan ve Gürcistan'ın ortaklaşa inşa ettiği Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu hattının açılışı için yarın Bakü'nün Alat limanında tören düzenlenecek.
Tarihi İpek Yolu'nu yeniden hayata geçirecek bir proje olarak nitelendirilen Bakü-Tiflis-Kars (BTK) Demiryolunda ilk katar yarın hareket edecek.
Çin'den Avrupa'ya kesintisiz demiryolu ulaşımını sağlayacak, BTK'nın, Bakü'ünün Alat limanındaki açılış törenine Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Azerbaycan Cumhurbaşkanı İlham Aliyev, Kazakistan Cumhurbaşkanı Nursultan Nazarbayev ile Gürcistan Başbakanı Giorgi Kvirikaşvili katılacak.
Azerbaycan Devlet Demir Yolları'nın verilerine göre toplam uzunluğu 838 kilometre olan demiryolunun, 76 kilometresi Türkiye'den, 259 kilometresi Gürcistan'dan ve 503 kilometresi ise Azerbaycan'dan geçiyor. Projenin Türkiye bölümünde 4 istasyon, 3 köprü ile 76 kilometrelik demiryolu inşa edildi. Türkiye ile Gürcistan sınır geçişi tünelle sağlandı. Tünelin 2 bin 375 metresi Türkiye, 2 bin 70 metresi ise Gürcistan topraklarında bulunuyor.
YILLIK 1 MİLYON YOLCU VE 6.5 MİLYON TON YÜK TAŞINABİLECEK
BTK için Gürcistan kısmındaysa 105 kilometre yeni demiryolu hattı yapıldı,154 kilometrelik ray yenilendi. Azerbaycan'da ise 503 kilometrelik demiryolu hattı projeye uygun hale getirildi.
Hattın devreye girmesiyle Londra'dan Pekin'e kesintisiz demiryoluyla ulaşmak mümkün olacak. Çin'den çıkan yüklerin Kazakistan ve Türkmenistan üzerinden Hazar denizi ile Bakü Alat limanına, ordan da Gürcistan ve Türkiye üzerinden Avrupa'ya iletilmesi öngörülüyor.
İlk etapta hattan yıllık 1 milyon yolcu ve 6.5 milyon ton yük taşınabilecek. Kapasitenin 2034 yılına kadar 3 milyon yolcu ve 17 milyon ton yüke çıkartılması planlanıyor. Türkiye ile Asya, Kafkasya ve Avrupa ülkeleri arasında, Bakü-Tiflis-Kars demiryolu bağlantısıyla yıllık 50 milyon tona ulaşacak uluslararası taşıma potansiyeli ortaya çıkacak.
7 BİN KİLOMETRE KISALACAK
BTK demiryolunun, bölgedeki taşıma koridorlarına önemli bir alternatif oluşturacağı, projenin ortağı Türkiye'nin ise BTK ve Marmaray ile birlikte Çin-Avrupa demiryolu trafiğinde önemli bir rol üstlenmesi öngürülüyor.
Çin'den Avrupa'ya giden demiryollarının tamamı Rusya üzerinden geçiyor. BTK'nın devreye alınmasıyla, mesafe yaklaşık 7 bin kilometre kısalacak. Böylece Çin ile Avrupa arasındaki yük trafiğinin önemli bir kısmının Rusya'dan bu güzergaha kayacağı tahmin ediliyor. BTK güzergahında ürünler Çin'den Avrupa'ya demiryoluyla 15 günde ulaşılabilecek.
TÜRK EKONOMİSİ "DEMİR İPEK YOLU" İLE KAZANACAK
"Demir İpek Yolu" olarak da adlandırılan Bakü-Tiflis-Kars (BTK) Demiryolu, Azerbaycan'ın başkenti Bakü'de düzenlenecek törenin ardından seferlerin başlamasıyla ülke ekonomisine büyük katkı sağlayacak.
Bakü-Tiflis-Kars Demiryolunda, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Azerbaycan Cumhurbaşkanı İlham Aliyev ve Gürcistan Başbakanı Giorgi Kvirikaşvili'nin katılımıyla 30 Ekim'de Bakü'de gerçekleştirilecek törenin ardından seferlerin başlayacak olması bölge iş dünyasını heyecanlandırdı.
Temelleri 2007 yılında Gürcistan'da, 2008 yılında ise Kars'ta atılan Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Projesi, Hazar Denizi geçişli tren-feribot hatlarıyla Kazakistan ve Türkmenistan'a olan bağlantısıyla, Türkiye'nin Orta Asya, Uzak Doğu ve Güney Asya'ya demiryolu erişimini sağlayacak önemli bir uluslararası koridor oluşturacak.
Marmaray Projesi ile bütünleşecek olan BTK Demiryolu Projesi, Avrupa'dan Çin'e demiryoluyla kesintisiz yük taşınmasını mümkün hale getirecek. Dünya açısından önemli bir projenin hizmete giriyor olması, Kars ve çevresindeki illere de ekonomik anlamda katkı sağlayacak.
"SANAYİ BÖLGELERİNE TALEP YOĞUN"
Kars Küçük Sanayi Sitesi Başkanı Namık Akça, projenin bölge için ekonomik, kültürel ve turizm anlamında önemli katmadeğer sağlayacağını söyledi.
Akça, projenin hayata geçirilmesini heyecanla bekleyen Karslıların mutlu sona ulaştığını belirterek, "Projenin katkısı temel atılmadan önce konuşulmaya başlanmıştı, çünkü uluslararası bir proje. Karsımız, ülkemiz için gelişmeler olacağını temenni ediyoruz. Bu projenin Kars, Erzurum, Ardahan, Iğdır ve Ağrı illeriyle beraber ekonomiye katkısının çok büyük olacağını biliyoruz. Bunun yanında uluslararası bir proje olduğundan dolayı artık BTK demiryolunda Londra'dan Çin'e kadar yük indirme bindirme ve yolcu taşımacılığı yapılacak olması ülkemize de çok fayda sağlayacak." dedi.
Söz konusu demiryolu nedeniyle Kars ve çevre illerdeki sanayi bölgelerine talebin arttığına işaret eden Akça, şöyle konuştu:
"Büyük beklentilerimiz var. Lojistik Merkezimizin sayın Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanımız Ahmet Arslan'ın destekleriyle faaliyete geçirilecek olması Karslı iş adamlarını olağanüstü büyük beklentilere soktu. Onun için ülke, Kars, çevre iller olarak projeden beklentilerimiz var. Organize sanayi bölgemiz dolu, ikinci bir sanayi bölgesinin açılmasına ihtiyaç var. Proje nedeniyle bölgeye yatırım yapmak isteyenlerin sayısı oldukça fazla, yüzde 80-90 oranında talep var. Projeyle bölgede önemli gelişmelerin olacağı kaçınılmaz."
"ÜLKELERİ TİCARİ, SOSYAL VE KÜLTÜREL ANLAMDA BİRBİRİNE BAĞLAYACAK"
Erzurum Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Lütfü Yücelik, BTK Demiryolu Projesi'nin bölge için çok önemli olduğunu ifade ederek, "Bu proje sadece şehrimiz, bölgemiz ve ülkemiz için değil, Orta Asya, Avrupa ve Uzak Asya'ya kadar dünya üzerinde çok geniş bir coğrafyanın ulaşım ve lojistik hizmetleri açısından çok büyük ve bir o kadar önemli proje." dedi.
İş dünyası olarak, projenin tamamlanmasının mutluluğu ve heyecanını yaşadıklarını dile getiren Yücelik, "Bu proje, geçtiği güzergahtaki ülkeleri ticari anlamda olduğu gibi sosyal ve kültürel anlamda da birbirine bağlayacak. Bölgemizde tamamlanmasını beklediğimiz önemli ulaşım projelerinin bir bir hayata geçirilmesi bizleri gelecek adına umutlandırıyor. Aynı şekilde şehrimizdeki lojistik köy, Karadeniz limanlarına daha kısa sürede ulaşmamızı sağlayacak KOP, Ovit ve Zigana tünelleriyle hızlı trenin Erzincan, Erzurum ve ardından Kars'a ulaşacak olması, bu bölgeyi iktisadi ve kültürel kalkınma anlamında daha üst sıralara çıkaracaktır." ifadesini kullandı.
Yücelik, bu projelerin dolaylı olarak istihdama da katkı sağlayacağına işaret ederek, "Tarihi İpek Yolu'nun yeniden hayat bulmasını sağlayacak olan bu demiryolunun şehrimizdeki ticaret erbabına, üreticilere, ihracat yapan firmalarımıza getireceği avantajları en iyi şekilde kullanıp, doğacak yeni fırsatları çok iyi değerlendirmemiz gerektiğine inanıyoruz." diye konuştu.
"ÜLKEMİZ ADINA GURUR DUYULACAK BİR PROJE"
Ardahan Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Çetin Demirci de Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu'nun açılışının Cumhuriyetin ilanının 94. yılında yapılmasının gerek ülke gerek bölge adına gurur verici olduğunu dile getirdi.
Mustafa Kemal Atatürk'ün "muasır medeniyetlere ulaşma" hedefine atıfta bulunan Demirci, "Ülkemiz adına gurur duyulacak bir proje. Projenin açılışının Cumhuriyet Bayramına denk gelmesi de ayrıca önemli. Atatürk'ün de dediği gibi 'muasır medeniyete ulaşma hedefine' bir adım daha yaklaştıran bir proje, çünkü Batı ve Orta Asya'yı birbirine bağlayan çok önemli bir İpek Yolu Projesi." dedi.
Demirci, projeyle Doğu'nun Batı ile Pekin'in Londra ile bağlantı kuracağını söyledi.
2 AYLIK YOLU 15 GÜNE DÜŞÜRECEK
Demirci, şunları kaydetti:
"Bu proje hem şehrimizin hem de ülkemizin değerini bir kat daha atıracak. Projenin ülkemize maliyeti 600 milyon dolar ama yıllık getirisi bir milyar dolar. Bu yol, hem ekonomik hem de başka yollar açacak. Ticaret yolları açılıyor demektir, koskoca Orta Asya ayaklarımızın altında, 45-60 günlük nakliye süresini 15 güne düşürecek. Pekin'den Londra'ya gidecek bir yük maksimum 15 günde gidecek. Türkiye yılda bir milyar dolar kazanacak. Yılda bir milyon yolcu taşıyacak. Yük kapasitesi 65 milyon ton. Dilimiz alışkın olmadığı için bu rakamların telaffuzu bile zor ama gerçek realite bu, sonuçta biz trene bakmayacağız. Tren bu ülkeye girip çıktığına, gümrük kapısı da bizim şehrimizde olduğuna göre şu an hiçbirimiz belki algılamıyoruz ama proje çok çok büyük bir fayda sağlayacak. Önümüzde uzun yıllar belki yüzyıl boyunca değerini kaybetmeyecek bir yol."
Ağrı Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Saim Alpaslan da demiryolunun özellikle Doğu Anadolu açısından çok ciddi bir proje olduğunu ifade etti. Alpaslan, "Projenin hayata geçmesi bölgeye çok olumlu hava katacak. Kars'ta çok ciddi bir lojistik oluşacak. Proje başta Kars olmak üzere bölge ekonomisini canlandıracak, uçuracak. Cazibe merkezi olan Ağrı'ya da çok olumlu katkı sağlayacağını düşünüyorum." diye konuştu.